سریالهای در مسیر زاینده رود ,«سی‌امین روز» یا «زندگی در شیفت دوم

افسانه پاکرو و مهین ترابی در سریال ” در مسیر زاینده رود “

بررسی سریال‌های مناسبتی شبکه‌های تلویزیونی در ماه رمضان
به گزارش خبرآنلاین در میان قسمت‌های پخش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اگر ماه رمضان را مهم‌ترین باکس‌ پخش تلویزیون بنامیم سخن گزافی نگفته‌ایم. طی سال‌های اخیر، تلویزیون به عنوان اصلی‌ترین وسیله و مفر در بحث گذران اوقات فراغت مردم، علاوه بر تهیه، تولید و پخش انبوه برنامه‌های مناسبتی و مرتبط با حال و هوای این سی روز، بخش سرگرمی ماجرا را به شکل تمام و کمال بر گرده مجموعه‌هایی که نام قراردادی «سریال‌های ماه رمضان» را با خود یدک می‌کشند قرار داد.
محمدمهدی عسگرپور، حسن فتحی و محمدرضا آهنج کارگردانانی هستند که امسال برای مهمترین باکس پخش صداوسیما، مجموعه​های رمضانی تولید می​کنند تا افطار و پس از آن مخاطبان تلویزیون سریال‌های مناسبتی را از نظر بگذرانند.
به گزارش خبرآنلاین در میان قسمت‌های پخش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اگر ماه رمضان را مهم‌ترین باکس‌ پخش تلویزیون بنامیم سخن گزافی نگفته‌ایم. طی سال‌های اخیر، تلویزیون به عنوان اصلی‌ترین وسیله و مفر در بحث گذران اوقات فراغت مردم، علاوه بر تهیه، تولید و پخش انبوه برنامه‌های مناسبتی و مرتبط با حال و هوای این سی روز، بخش سرگرمی ماجرا را به شکل تمام و کمال بر گرده مجموعه‌هایی که نام قراردادی «سریال‌های ماه رمضان» را با خود یدک می‌کشند قرار داد.
اهمیت این مجموعه‌ها را می‌توان از لابه​لای صحبت‌های مسئولان رده بالای جام جم نیز جستجو کرد؛ چنانچه علی دارابی، قائم مقام سازمان صدا و سیما، خرداد ماه گذشته ضمن بازدید از پشت صحنه یکی از این مجموعه‌ها، ضمن صحه گذاشتن بر اهمیت و تاثیرگذاری سریال‌های مناسبتی تلویزیون در ایام ماه رمضان اظهار داشت: «یکی از کارهای مهمی که رسانه ملی در چند سال اخیر در مناسبت‌ها بویژه در ماه مبارک رمضان مورد توجه قرار داده، ساخت سریال برای این ماه است که خوشبختانه مود توجه مخاطبان نیز قرار گرفته است.»
هر ساله و هم زمان با نزدیک شدن موسم ماه صیام، ماراتن تولید «سریال‌های ماه رمضانی» در شبکه‌های تلویزیونی شکلی جدی‌ به خود گرفته و گویی تمام امکانات این تنها رسانه تصویری رسمی کشور، بطور دربست در مسیر آماده شدن و به نتیجه رسیدن این مجموعه‌ها قرار می‌گیرد.
تلویزیون برای ماه رمضان امسال نیز راه قبلاً پیموده شده سال‌های پیشین را برگزید و امروز که کمتر از چهار هفته تا آغاز این ماه باقی است، مجموعه‌هایی که برای پخش از شبکه‌های سراسری و استانی در نظر گرفته شده‌اند آخرین روزهای تصویربرداری را طی می‌کنند.
 
شبکه یک؛ حسن فتحی با «در مسیر زاینده رود» می‌آید
حسن فتحی را باید از جمله کارگردان‌هایی به شمار آورد که علی‌رغم ساخت سه فیلم معتبر در عرصه سینما، هنوز وجهه تلویزیونی‌اش سنگین‌تر و پربارتر از وجهه سینمایی‌اش نمود دارد. اینکه «پهلوانان نمی‌میرند»، «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «اشک‌ها و لبخندها» و «میوه ممنوعه» بیش از «ازدواج به سبک ایرانی»، «پستچی سه بار در نمی‌زند» و «کیفر» در افواه جامعه شناخته شده و از آن هم مهم‌تر پذیرفته می‌شوند، سوای داستان قدیمی فراگیری مدیوم تلویزیون، به کاربلدی و شم مخاطب‌شناسی فتحی در این حوزه برمی‌گردد.
فتحی امسال با مجموعه «در مسیر زاینده رود»، به دیدار مخاطبان روزه‌دار شبکه اول سیما می‌آید. بر اساس اخبار منتشره، علیرضا نادری نگارش این مجموعه را بر عهده داشته و بازیگرانی چون حسین محجوب، مهرانه مهین ترابی، اشکان خطیبی، بهنوش طباطبایی، پردیس افکاری، مهرداد ضیایی، هومن برق نورد، افسانه پاکرو، و الهه حسینی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.
بر اساس شنیده‌ها قرار است «در مسیر زاینده رود» ‌ آداب و رسوم ایرانیان در ماه رمضان را به تصویر بکشد. در خلاصه داستانی که از سوی روابط عمومی این مجموعه در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته آمده است: مهران سارنگ فوتبالیست جوان و با آتیه تهرانی که برای عقد قرارداد با یک باشگاه تازه تاسیس به اصفهان سفر کرده، طی تصادف با مسعود مصیب جوان نخبه اصفهانی، با او درگیر می‌شود و این آغاز ماجرایی طولانی است…
 
شبکه دو؛ «سی‌امین روز» یا «زندگی در شیفت دوم»
تا چند ماه پیش در خبرهای مربوط به تولیدات شبکه دوم سیما، همواره نام دو مجموعه به عنوان سریال مناسبتی این شبکه تلویزیونی برای پخش در ماه رمضان به چشم می‌خورد. «سی‌امین روز» به کارگردانی پرویز شیخ طادی یکی از مجموعه‌هایی است که طی ماه‌های اخیر، از آن با عنوان مجموعه مناسبتی شبکه دوم سیما – برای پخش در ماه مبارک رمضان – یاد می‌شد.
شیخ‌طادی که تا پیش از این کارگردانی فیلم‌های «پشت پرده مه»، «دفتری از آسمان»، «سینه سرخ» و … را در کارنامه خود داشت، با «سی‌امین روز» به سمت اولین تجربه تلویزیونی خود گام برداشت.
وی در مصاحبه‌های خود «سی‌امین روز» را دارای مضمونی مذهبی (و نه ماورایی) خواند و با اعلام اینکه تاکنون نگارش ۱۴ قسمت از فیلمنامه توسط سعید رحمانی به پایان رسیده است، به نوعی آمادگی خود را برای ساخت اولین مجموعه تلویزیونی کارنامه‌اش به نمایش گذاشت. اما چندی بعد، وی در مصاحبه با رسانه‌ها، ضمن اعلام کناره‌گیری از کارگردانی مجموعه تلویزیونی «سی‌امین روز»، این انصراف را به پایبندی خود به قوانین صدا و سیما مرتبط دانست.
وی با اعلام اینکه فیلمنامه «سی‌امین روز» به دلیل وجود مشکلات، توسط شورای تخصصی طرح و برنامه کل صدا و سیما رد شده است در مصاحبه‌ای بیان داشت: «به من گفته بودند فیلمنامه تصویب شده است، در حالی که این اتفاق نیفتاده بود. زمانی که پی بردم به دلیل همان اشکالاتی که من نیز در فیلمنامه «سی‌امین روز» دیده‌ بودم، این طرح مورد تصویب شورای طرح و برنامه صدا و سیما قرار نگرفته و فیلمنامه به طور مطلق رد شده است، از ادامه کارگردانی کناره‌گیری کردم.»
با از دور خارج شدن «سی‌امین روز»، موتور مجموعه مناسبتی دیگری با نام «زندگی در شیفت دوم» در شبکه دوم سیما  استارت خورد. کارگردانی این مجموعه تلویزیونی به یکی از امتحان پس داده‌های تلویزیون یعنی محمدرضا آهنج سپرده شد تا فیلمنامه‌ای که قلم احمدرضا معتمدی را بر خود داشت مقابل دوربین برود. بر اساس شنیده‌ها این سریال داستانی شهری، اجتماعی و ماورایی دارد. حال باید دید با توجه به فرصت کم باقی‌مانده تا آغاز ماه رمضان، «زندگی در شیفت دوم» می‌تواند سر موعد مقرر خود را به باکس پخش برساند یا بسان تجربه‌های ماضی سیستم تولید و پخش همزمان برای آن در نظر گرفته خواهد شد.
 
شبکه سوم؛ زخم «جراحت» به جای مرهم لبخند
شبکه سوم سیما بر خلاف سال‌های گذشته که همواره موضوعی طنز را دستمایه مجموعه مناسبتی این شبکه برای ماه رمضان قرار می‌داد، این بار با داستانی کاملاً جدی پا به این عرصه گذاشته است. محمدمهدی عسگرپور با سابقه‌ای روشن در عرصه سینما، «جراحت» را از اسفند ماه سال گذشته برای مخاطبان شبکه سوم سیما مقابل دوربین برد.
بی‌شک انتظار مخاطبان سیما از کارگردان فیلم‌های موفقی چون «قدمگاه» و «اقلیما»، کم‌تر از دیگر کارگردانان‌هایی که در گذشته، عرصه مجموعه‌های مناسبتی ماه رمضان را پیموده‌اند نخواهد بود و عسگرپور خود بهتر از هر کس دیگری این انتظار و توقع را احساس و درک می‌کند.
بر اساس اخبار منتشر شده، «جراحت» ملودرامی اجتماعی است و محور آن داستان ۲ برادر به نام‌های بزرگ و اسماعیل است که دارای روابط حسنه هستند و برای مسائل کاری، دچار اختلاف می‌شوند. فیلمنامه این مجموعه تلویزیونی توسط سعید نعمت‌الله نوشته شده است و بازیگرانی چون امین تارخ، ثریا قاسمی، علی عمرانی، فرهاد اصلانی، آتنه فقیه نصیری، مهوش صبرکن، رامین راستاد، لیلا بلوکات، هستی مهدوی فر، یاسر جعفری، میلیشیا مهدی‌نژاد، کریم اکبری مبارکه، گیتی قاسمی و … در «جراحت» به ایفای نقش پرداخته‌اند.
 
شبکه تهران؛ شاید سریال بی‌سریال
در آخرین روزهای سال ۸۸ و در اولین نشست خبری مدیر جدید شبکه تهران، وی از ساخت سریال ماه رمضان آینده توسط محمد حسین لطیفی خبر داد. لطیفی هم به مانند حسن فتحی، از جمله کارگردان‌هایی است که علاوه بر کسب اعتبار در سینما، در تلویزیون نیز وجهه خوبی از خود به جا گذاشته است. مجموعه «صاحب دلان» را شاید بتوان نقطه اوج کارنامه لطیفی در تلویزیون خواند و جالب آنکه «صاحب دلان» به نوعی از جمله موفق‌ترین سریال‌های ماه رمضانی تلویزیون در سال‌های اخیر است.
خبر ساخت مجموعه مناسبتی شبکه تهران توسط محمد حسین لطیفی، خاطر مخاطبان این شبکه را تا حدودی آرام ساخت اما در ادامه و با اعلام خبر انصراف لطیفی از همکاری با شبکه تهران، پرونده مجموعه مناسبتی این شبکه وارد فاز جدیدی شد.
با وجودی که به نظر می‌رسید قرار است شبکه تهران ماه رمضان امسال را بدون مجموعه تلویزیونی مناسبتی به سر کند اما با انتشار اخباری ضد و نقیض در خصوص ساخت سریال ماه رمضان شبکه تهران توسط فرزاد موتمن، معادلات یک بار دیگر دستخوش تغییر شد.
بنا بر برخی اخبار، مجموعه تلویزیونی «از پذیرفتن خانواده معذوریم» به کارگردانی فرزاد موتمن که این روزها مقابل دوربین است برای پخش شبانه از شبکه تهران در ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده است. «از پذیرفتن خانواده معذوریم» داستان پنج دوست است که با یکدیگر یک حمام را به سفره خانه سنتی تبدیل می‌کنند و در ادامه اتفاقاتی رخ می‌دهد که تصمیم می‌گیرند دیگر هرگز ازدواج نکنند.
«از پذیرفتن خانواده معذوریم» اولین تجربه فرزاد موتمن در عرصه مجموعه‌سازی است و بازیگرانی چون برزو ارجمند، علی قربان‌زاده، امیرحسین رستمی، رضا داوودنژاد، مهران رنجبر، شبنم قلی‌خانی، بهنوش بختیاری، بیتا سحرخیر، ملیکا شریفی‌نیا، کلاره عباسی، پرستو صالحی و داریوش کاردان او را در این راه همراهی می‌کنند.

منبع: khabaronline.ir