گفت وگو با بازیگر مجموعههای تلویزیونی «تاوان» و «فاصلهها»
«مریم کاویانی» این روزها با دو سریال «فاصلهها» و «تاوان»، میهمان شبکه سوم سیما است. او متولد ۱۳۴۹ و دانش آموخته رشته پرستاری است. کاویانی از سال ۱۳۸۱ با فیلم سینمایی «رویای جوانی»، فعالیت خود را در سینما آغاز کرد. سپس در فیلمهای «تردست»، «اسپاگتی در هشت دقیقه»، «مخمصه»، «هوو» و «جنایت»، به ایفای نقش پرداخت. او که بازی در سریالهای «او یک فرشته بود»، «روزگار قریب»، «خط شکن» و «پنجمین خورشید» را در کارنامه دارد میگوید: در تلویزیون این فرصت برایم فراهم نشده بود تا متفاوت ظاهر شوم چون اغلب نقشها نزدیک و شبیه به یکدیگر بودند. خوشحالم که در سریال «تاوان» نقشی متفاوت را بازی کردم. کاویانی در گفت وگو با خراسان پاسخ گوی سوالات ما درباره بازی اش در سریالهای «فاصلهها» و «تاوان» شد.
خانم کاویانی! از سریال «تاوان» بگویید، آیا به خاطر متفاوت بودن نقش پذیرفتید ایفاگر نقش «بیتا» باشید؟
بیشتر به دلیل حضور «شهرام شاه حسینی» پذیرفتم این نقش را بازی کنم. زیرا علاقه مند همکاری با ایشان بودم. در گذشته قرار بود در یکی از فیلمهای سینمایی او بازی کنم اما بنا به دلایلی نشد. حتی اگر نقش «مرجان» را هم به من پیشنهاد میدادند میپذیرفتم. خیلی خوشحال بودم که نقشی متفاوت به من پیشنهاد شد تا آن را بازی کنم. زیرا در تلویزیون این فرصت برایم فراهم نشده بود تا متفاوت ظاهر شوم. اغلب نقشهایم نزدیک و شبیه به یکدیگر بودند.
نقش «بیتا» چه ویژگیهای خاصی دارد؟
ویژگی خاصی ندارد، همان چیزی است که شاهد آن هستید. به نظرم بازیگر نمیتواند درباره نقش خود صحبت کند. من مطابق فیلم نامه و ویژگیهای شخصیتی «بیتا» بازی کردم. اما نمیدانم برای بینندگان چقدر قابل باور از کار درآمده است. از نظر فنی بازیگر باید نقش را به خوبی ایفا کند و من نیز نهایت سعی خود را کردم.
بیتا در گذشته به پژمان علاقه ای نداشت و بعد از بازگشت به کشور، متوجه رسیدن ارثیه هنگفت به «پژمان» شده است و به خاطر مسائل مالی، به او ابراز عشق و علاقه میکند. این دوگانگی شخصیتی چه قدر حاصل راهنمایی کارگردان، تجربه شما و فیلم نامه بود؟
«بیتا» درگیر مسائل عاطفی نیست. زیرا او درباره فرزند خود هم میگوید: «زندگی که عشق در آن نباشد، راحت میتوان آن را کنار گذاشت.» بیتا شخصیتی موقعیت طلب است. قبل از رفتن به خارج از کشور دختر دانشجویی بود و با بازگشت به کشور، زن پخته ای شده است. ابتدا معیارهای اصلی او مسائل مالی بود و به عشق توجهی نداشت. ولی ناخودآگاه با «پویان» درگیری عاطفی پیدا کرده و به خاطر او فداکاری میکند و قصد نجاتش را دارد. بیتا نسبت به گذشته انسان پخته ای شده و جهان بینی او نسبت به مسائل مادی، کمتر شده است. وقتی بازیگر فیلم نامه را مطالعه میکند، با هدایت کارگردان نقش را اجرا میکند. یعنی همه مسائل میتواند دخیل باشد. اگر بازیگر نتواند نقش را درک کند، هدایت کارگردان نمیتواند به او کمک کند. امیدوارم در سکانسهای کوتاه توانسته باشم شخصیت «بیتا» را درآورم. به طور قطع، بینش و نگاه حرفه ای «شهرام شاه حسینی» در ایفای این نقش کمکم کرد.
با توجه به این که یک بازیگر باید کل فیلم نامه را بخواند و درباره نقش تحقیق کند، با آن مشکلی نداشتید؟
مشکل خاصی برایم به وجود نیامد. اما گاهی مواقع نیاز بود که فلاش بکی به کل فیلم نامه بزنم، تا بتوانم راکورد حسی کار را پیدا کنم. من بازیگر کارهای مناسبتی هستم و به این شیوه کار، عادت کردهام.
از هم بازی شدن با «پژمان بازغی» بگویید.
«پژمان بازغی» یکی از بهترین هم بازیهایی بود که در طول سالها کار داشتم. او نسبت به کارگردانی و بازیگردانی آگاهی دارد و برایم کمک خوبی بود. بازغی بازیگر بااخلاق، مهربان، صبور و خوش ایده ای است. در کل کار من بیشتر با او بازی داشتم. تدوین خوب همسر او «مستانه مهاجر»، خاطرات را برایم تداعی میکند.
از سریال «فاصلهها» و همکاری با «حسین سهیلی زاده» بگویید.
در سریال «فاصلهها» هم نقش «مرضیه» را بازی میکنم. برای ایفای این نقش با تهیه کننده و کارگردان به توافق رسیدم. علاقه مند بودم با «حسین سهیلی زاده» کار کنم. زیرا ایشان چند بار از من دعوت به همکاری کرده بود ولی چون تعهد کاری داشتم نتوانستم، اما در سریال «فاصلهها» افتخار این را داشتم که با ایشان همکاری کنم.
برای درآوردن ارتباطها، چقدر در پیش تولید تمرین و دورخوانی داشتید؟
خوشبختانه حسین سهیلی زاده در کار، درگیر تمرین و دورخوانی نمیشود و سرصحنه بازیگر را آماده میکند. ما فرصت زیادی برای تمرین نداشتیم، تا جلوی دوربین برویم. فقط یک جلسه معارفه داشتیم و سپس جلوی دوربین رفتیم.